Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, April 8, 2013

Natural Phenomena: Light Pillar


Assalamu'alaikum

hey hey hey u olls~ dah minum petang ke? minum ape? kuih ape hari ni? ok. takde kena mengena dengan tajuk pun. hari ni satu lagi natural phenomena aku nak cerita. dok bosan2 taktau nak buat apa sangat kan, jom la teghejah baca blog aku. dapat gak ilmu kan..haha!

Time ni suhu dicatatkan adalah -25 darjah Celcius

Light pillar ataupun dipanggil tiang-tiang cahaya merupakan fenomena visual yang terhasil disebabkan pantulan cahaya daripada kristal-kristal ais di permukaan ufuk melintang yang kedudukannya selari. Cahaya tersebut boleh juga datang dari sumber seperti Matahari (selalunya pada permukaan ufuk yang rendah) atau selalunya dipanggil sebagai tiang mentari atau tiang solar. Dan cahaya tersebut boleh jugak datang dari Bulan mahupun lampu-lampu tepi jalan. [ok. gaya bahasa berstatus tinggi dah keluar. disarankan sape2 yang dapat A1+++ dalam mane2 exam mohon consider time nak proceed baca blog neh -.-]

*haa..contohnya gini. tiang mentari or sun pillar. ingat abang Goku je mampu buat super saiya beliau?

Tiang-tiang cahaya merupakan sejenis fenomena optikal yang terhasil daripada pantulan cahaya matahari mahupun cahaya bulan oleh kristal-kristal ais yang terdapat di permukaan atmosfera Bumi. Tiang-tiang tersebut kelihatan seperti jalur-jalur halus yang memanhang secara menegak ke atas ataupun di bawah sumber cahaya. Paling ketara dan jelas kelihatan adalah pada ketika Matahari berada di ufuk senja. Adakalanya ia juga muncul daripada Bulan. 


 
*Lautan Pasifik berdekatan Pulau Hawaii 

 

 

Lebih menarik kalau ianya samulajadi berbanding man made light.

*Contoh Moon pillar [05/08/2011 - Door County, WI, USA]


0 GOSIP on "Natural Phenomena: Light Pillar"

Post a Comment

 

the secret Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez